Wow - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Richard Gils - WaarBenJij.nu Wow - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Richard Gils - WaarBenJij.nu

Wow

Door: Richard van Gils

Blijf op de hoogte en volg Richard

31 Mei 2008 | India, Vāranāsi

Net terug van een tochtje over de Ganges en het was werkelijk geweldig bij avondlicht. Uiteraard ook een ceremonie meegemaakt maar de meeste indruk maken toch wel de mensen. Als je denkt dat je weet wat druk is: kom naar Varanasi en je zult je mening moeten herzien. En datzelfde geldt trouwens ook voor warm.

Maar de laatste keer was ik in Agra en van daaruit zouden we naar Varanasi rijden met de nachttrein. Ik wilde niemand verontrusten maar het is niet erg rustig hier in India (weet niet wat er bij jullie over inde kranten verschijnt). Maar er waren aanslagen in Jaipur, en vuurgevechten op verschillende plaatsen. De weg was afgesloten zodat we uren moesten omrijden en de nachttrein naar Varanasi werd gecancelled zodat we in een 14-urige busrit werden gezet. Maar verder (nog) geen problemen hoor. De diarree gelukkig goed binnen weten te houden.

Varanasi proberen te beschrijven is waarschijnlijk onmogelijk. Als je door het vuil, het lawaai en de ellende heen kunt kijken zie je het mooiste, meest levendige beeld dat je je voor kunt stellen. Ik voel dan ook bijna geen slaap, al gaat de wekker bijna elke dag rond 5 uur en zijn het lange dagen. In Nederland had ik nu allang uit liggen rusten onder het groene gras...

Zoveel te vertellen, zoveel indrukken. Het kleine meisje dat m'n arm vastpakte, me 'papa' noemde en begon te huilen, bedelend voor geld. Hartverscheurend, maar als je hier de bedelaars geld gaat geven komt er werkelijk geen einde aan. De manier waarop het geld rondgepompt wordt doordat iedereen van iedereen commissie ontvangt voor het in contact brengen van buitenlanders. De werkelijk hartverzakkende riksja-ritten door de stad waarbij je duizend doden sterft en je er gelukkig altijd nog 1 leven extra achter de hand blijkt te hebben. De vriendelijkheid van de mensen, vooral wanneer het ze niet gelijk om geld te doen is (al is dat wel vaak zo als ze iets voor je doen). Maar heel veel mensen vinden het leuk om alleen maar even met je op de foto te gaan of een hand te schudden en namen uit te wisselen.

Maar vooral het gevoel te leven. Ik heb me lange tijd niet zo levend gevoeld en ik had dit in ieder geval voor geen goud willen missen. Om met een cliffhanger te eindigen: ik breng veel tijd door samen met Natalie en we lachen en beleven samen heel wat af...

Ik mis jullie daar maar benijdt jullie niet
Ik sluit af met een lach en verberg m'n verdriet

Veel liefs en groetjes,
Richard

Oh ja, morgen om 4 uur weer vertrekken en het is alweer half tien. En ik heb nog niet gegeten. Maar verder zorg ik goed voor mezelf hoor, ben niet in de Ganges gesprongen...

  • 31 Mei 2008 - 18:56

    Fred En Anja:

    Hoi Makker,

    Het is fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Al is het al met al wel een hachelijk avontuur zo af en toe.
    blij dat je een cliffhanger hebt gevonden om mee te lachen en te beleven....maakt het toch allemaal wat gezelliger!

    tot je navel in een dampend riool omdat je anders een kutleven krijgt (Hans Teeuwen)...OOOOh een koe...OOOh een koe!

    Zorg goed voor jezelf (en voor Natalie) We Hopen binnenkort weer wat van je te horen en ik vertel thuis natuurlijk hoe het met je gaat.

    Heel veel liefs xxx

  • 01 Juni 2008 - 02:23

    Peter DH:

    Goed te horen dat je zoveel meemaakt, maar vooral "het gevoel te leven". Daar hebben we het al eens eerder over gehad: fijn dat je hier zo van kunt genieten.
    Groeten.
    (Zeker nog geen biljart tegengekomen?)

  • 01 Juni 2008 - 17:48

    Fred:

    Hoi Richard,

    Ik schrijf dit berichtje namens Frans en Ria, ik heb ze net gebeld en je reisverslagen voorgelezen. Je moet heel veel groeten van ze hebben en alle liefs.

  • 02 Juni 2008 - 07:17

    Koos:

    Richard de rellege toestant in India,word veroorzaakt dat de mensen protesteren tegen het kaste systeem. het is leuk om te lezen.nog veel reis plezier

  • 02 Juni 2008 - 20:43

    Fred:

    Hallo Richard,

    Ik sta nu op het punt om naar bed te gaan, ik denk heel veel aan je hoor. Geniet van al het moois dat je te zien zult krijgen. Welterusten lieve broer.
    (ik zal je niet meer sms-en) je hebt je slaap ook hard nodig.

    Ik hoop snel weer iets van je te horen.
    groetjes Fred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Vāranāsi

Mijn eerste reis

Busreis naar Italië naar de steden Rome, Florence en Venetië.

Recente Reisverslagen:

10 September 2008

IJs

06 September 2008

De Lange Reis

04 September 2008

Daar gaan we nog een keer

22 Juni 2008

Alles is voorbij

21 Juni 2008

De Laatste Loodjes
Richard

Reist te weinig, maar schrijft er graag over.

Actief sinds 22 Mei 2008
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 8665

Voorgaande reizen:

14 Juli 2017 - 11 Augustus 2017

Tibet 2017

05 September 2008 - 14 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: